פרט עליו יש לתת את הדעת:
בעת ההסברה לילד יש לדבר
באופן ברור ככל האפשר, ולהשתדל לא להאריך. דיבור כללי או ארוך מדי עלול לבלבל את
הילד ולגרום לו שלא יבין את המדובר.
כמו כן יש להקפיד להשתמש במילים פשוטות אין להשתמש
במילים נמלצות שאינן מוכרות לילד. לעיתים נדמה לנו שהילד מבין את משמעות המילה, אך
במקרה הטוב הוא רק לא מבין, במקרה הפחות טוב הוא מפרש אחרת את המילה, כך שייתכן
שלמרות שהילד מקשיב, הוא מבין דברים אחרים לגמרי מהכוונה.
מעשה שארע ימחיש את האמור:
באחד הימים שב ילד צעיר לביתו ובכפו מכתב המיועד
להוריו. אביו של הנער קיבל את האיגרת לידו, הרכיב את משקפיו על אפו, פרש את הנייר
והחל בקריאה:
"להורי התלמיד שלום וברכה. לתשומת לבכם, בנכם
התנהג היום בצורה לא יפה: הוא הציק לחבר, ובשעה שבקשתי ממנו להתנצל הוא סרב בתוקף.
בקשתי ודרשתי שוב, אך הוא לא הסכים בשום פנים ואופן. נא לשוחח עמו על העניין.
בברכה, המלמד".
פליאה אחזה באב. לא כך הכיר את בנו מחמדו, אך אם
המלמד אומר יש להתקשר לבית המלמד, על מנת לברר במה דברים אמורים.
שילח האב את בנו מן השטח ופנה אל הטלפון. השפופרת
הורמה לאחר הצלצול הרביעי. המלמד מעבר לקו אישר את הכתוב: "בנך הציק לילד,
ומשהתערבתי הוא הפסיק. דרשתי ממנו להתנצל והוא סירב. חזרתי על דרישתי פעמיים ואף
שלוש אך הוא סירב בכל תוקף. בדרך כלל הוא ילד טוב וממושמע אינני יודע מה זה היה לו
הפעם. סומך אני עליך, אב יקר, כי תטפל בעניין". סיים האב את השיחה וקרא ליקיר
להיכנס:
"ספר לי מה ארע"?
"רבתי עם אחד הילדים", סיפר הילד הנבוך,
"והמלמד הגיע, אז הפסקתי, ואז הוא
שאל אותי: 'אתה מתנצל?! אתה מתנצל?! אבא, מה זה נקרא 'להתנצל'?"
כשהמלמד דרש מהילד להתנצל, הוא השתמש במילה שכלל
אינה מוכרת לילד – 'להתנצל'. הילד הבין כי 'להתנצל' הכוונה למשהו שלילי מאד כמו
''ויתנצלו את עדיים מהר חורב'' או כמו ''וינצלו את מצרים'', וממילא השאלה ''האם
אתה מתנצל?" פירושה: ''האם אתה ממשיך בדרכך הנלוזה, שמא ההתנהגות הקלוקלת
מצאה חן בעיניך כך שאימצת אותה לאורח חיים שגרתי?"
על כך השיב הילד בביטחון מלא: לא! חלילה! הוא כבר
שב מדרכו וכבר לא יתנצל!
כשהמלמד שאל בשנית: ''אתה מתנצל?'' השיב הילד שוב
וביתר עוז: ''מה פתאום?! ודאי שלא!"
וכשהמלמד שאל בשלישית, הילד כבר הבטיח בכל ליבו
שלא יתנצל לעולם ועד.
כאשר המלמד כתב את הפתק, הוא כלל לא העלה על קצה
דעתו כי ייתכן שילד בן שמונה אינו מבין את פירושה המילולי של התיבה 'להתנצל'...
על כן עלינו לדבר בצורה ברורה, במילים פשוטות
ומוכרות לילד. (הסיפור אמיתי)
מאמר חכם ורציני, אם כי גם מבוגרים פעמים רבות לא ממש מבינים מילים מסויימות וכתוצאה מסתבכים...
השבמחקיישר כח!
להתנצל הכוונה לנצל...?
השבמחקמתנצל על התגובה...
משה יא ליצן...
מחקלא מכובד לנצל מקום מכובד כזה לליצנות ושטויות
:-)
לאנונימי :
השבמחקהרגע קראת שצריך לדון לכף זכות
אולי משה באמת לא יודע מה זה להתנצל
בבקשה תסביר לו!
להתנצל פרושו להביע חרטה מכל הלב.
ואני מתנצל אם פגעתי באנונימי או במשה...
רציתי להוסיף שגם מבוגרים שכן מבינים את המילים, לא מבינים את המשמעות!!
השבמחקשלום
מחקצדקת הבנה היא מושג יחסי
האם הבנתי אותך נכון?
אני לא מבין מה זה יחסי, אבל לפעמים מבינים את כל המילים ולא מבינים את המשמעות של המשפט,
השבמחקכמו אצלינו באוניברסיטה, היה לנו מורה שהיה מדבר במשפטים מאוד גבוהים,
זה לא שלא הבנו את המילים שלו,
פשוט לא הבנו את הקשר בין המילים...
בחיים זה לא תמיד כלכך בולט,
אבל בתור עיתונאי אני לפעמים משקיע בכתבה, והעורך אומר לי-
"אבל מה התכוונת להגיד פה?
שזה טוב? שזה לא טוב?"...
אני חושב כמו ישראל,
השבמחקגוי לעולם לא יבין מילים של תפילה,עד הסוף.
וגם אנחנו לא יודעים את המשמעויות הניסתרות שיש להן.
שלום ישראל
השבמחקהבו לכם אנשים חכמים ונבונים פירש רש"י נבון מבין דבר מתוך דבר
יש אחד שמבין את הנאמר
יש אחד שמבין מה זה אומר לו עצמו ומה למד מהדברים
ישנו אחד שלומד מה השני צריך לתקן "את זה השכן שלי היה צריך לשמוע..."
יש אחד שמנסה להבין מה עומד מאחרי הדברים ומהי הכוונה הנסתרת של האומר האם יש לו אינטרס כלשהו?
כך רשימת ההבנות מתארכת לה
לזה התכוונתי כשאמרתי הבנה יחסית
ואסיים במעשה
מעשה ביהודי שבראש השנה באומרו את מילות הפיוט "אלו ואלו בפצח מפצחים"(הכוונה לשירת המלאכים) התמוגג בבכי ואמר את המילים בהתעוררות רבה
שכנו שהכירו כאדם פשוט למדי שאלו "מה אתה מכוין במילים אלו?"
ענה לו "אני מכוין 'ריבונו של עולם אני זקוק בדחיפות לבריאות פרנסה ונחת אנא פתח ידך ותן לי'..."
בברכה
שמעתי שהקב:"ה באמת נענה גם לאלהשמכוונים לא נכון.
השבמחקלמשל- היהודי הזה, בטח ניהיה עשיר.
יש סיפור על יהודי פשוט, שהתפלל על עצירת גשצמים
"ועצר את השמים ולא יהיה מטר"
והתכון שה' יעצור את השמים ממה שהם עושים- שהם לא ממטירים גשם,
ולו-לעם ישרקאל, יהיה מטר,
והיה שם צדיק שאמר שרק בזכותו ירד גשם!!!
אהבתי את הסיפור
השבמחקכמעט כל אחד עומד מתישהו בצקום של הילד הזה.
גם כמעט כל אחד עומד מתישהו במקום של המורה הזה.
השבמחקתחשבו הוא מבקש ומבקש ולא מבינים אותו!!!