יום שני, 6 ביולי 2015

סוכרייה על מקל -סיפור מתהפוכותיו של גיל ההתבגרות


סוכרייה על מקל

רעייתי תחי', עורכת  זה 27 שנה 'קבלת שבת' לילדות. מגיעות ילדות עד גיל בת מצווה לערך. לעיתים מגיעות אף כשבעים בנות. הן מתפללות יחד, היא מספרת להן סיפור חינוכי מרתק בהמשכים ולבסוף מחלקת ממתק. הממתק פשוט, לעיתים 'סוכריה על מקל'.

פעם הגיעה לקבלת שבת ילדה בלוויית אחותה הבוגרת האחות נשארה כדי ללוות את אחותה בדרך חזור [ואולי כדי להאזין לסיפור המרתק]

כשהגיעה עת חלוקת הממתק הסתפקה רעייתי תחי' בספק חמור, האם עליה לתת גם לאחות הבוגרת [17] ואולי תיעלב "האם אני ילדה קטנה הזקוקה לממתק?!"
ולחילופין אם לא תיתן, אולי תיפגע, שמא היא חפצה בו, "אוי לי אם אתן אוי לי אם לא אתן..."
לבסוף החליטה: היא תציע לה  - והיה אם לא תרצה- תסרב.
וכך עשתה. שלחה לה את הסוכרייה והנה היא מגיעה אליה ומצביעה עליו, היא רוצה לומר משהו. רעייתי חשבה שברצונה לומר ש"אינה אוכלת ממתקים של תינוקות", אך היא אמרה- "אולי אפשר להחליף סוכרייה היא שבורה כאן בצד..."
כשלפנינו מתבגר, נדמה לנו כי מבוגר מושלם לפנינו, עלינו לדעת כי בתוכו חבוי ילד קטן.

ישנו משחק החביב על ילדים- 'ביצת הפתעה'– ביצה צבעונית שניתן לפתוח אותה ובתוכה ביצה קטנה יותר בצבע שונה. גם אותה ניתן לפתוח ובתוכה ביצה קטנה יותר וכך הלאה.

נפש האדם עשויה רבדים רבדים, שכבה בתוך שכבה – ישנה שכבה האומרת: "התנהג כבוגר, חשוב כבוגר, קח אחריות כבוגר!" וישנה שכבה האומרת: "אני רוצה ממתק, אני קטן".
כדור הארץ עשוי שכבות ובנוי על לוחות טקטוניים. כשנוצר חיכוך בין הלוחות השכבות נדחסות ומתחוללת רעידת אדמה, התפרצות וולקנית  וצונאמי ה"י.
אף בנפש כשנוצרת התנגשות בין הלוחות מתחוללת התפרצות. "סומכים עלי ודורשים ממני לקחת אחריות, 'את תשגיחי על הילדים ,על התינוק תני לו את הבקבוק בזמן... השגיחי על העוגה בתנור  זה חשוב, אנחנו נוסעים לכמה שעות/ יום/ יומיים...' אז אני גדולה ומאידך 'מתי את חוזרת מהחברה? אחרי שמונה מאוחר מדי! לא! הבגד הזה אינו מתאים אל תלבשי אותו' רגע, אני גדולה או קטנה? מצד אחד דורשים ממני אחריות כבוגרת ומאידך גיסא מתייחסים אלי כתינוקת...!"
ישנו רובד בנפש האומר "יש לשמוע בקול ההורים, הם צודקים!" אך רובד אחר אומר "איך מתנהגים אלי זה לא יתכן!"
וכשנוצר חיכוך בין הרבדים מתחוללת רעידת אדמה והתפרצות...(מוכרת למדי)
עלינו לדעת- בלב ההתפרצות המרדנית שוכנת נפש טובה וצייתנית, ילדה קטנה הזקוקה למילה טובה, מתחת למסיכה המפחידה חבויה נשמה טובה.
ראייה נכונה של המצב היא חצי פתרון...
חדש: "עד כאן!" חוברת מיוחדת הדרכה מעשית להצבת גבולות ומשמעת  0548442639

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה